Żuławy: Pierwsze koty za płoty [Przemysław Rypnicki]

Witam serdecznie wszystkich czytelników bloga! Nasz pierwszy dzień na Żuławach zaczął się bardzo wcześnie i późno skończył. Trochę się stresowałem, ponieważ po raz pierwszy jechałem na takie badania, ale dzień był owocny i nie popsuła go nam deszczowa i wietrzna pogoda.

Po zakwaterowaniu, na dobry początek, plan działań postanowiliśmy omówić w miłej restauracji w centrum Nowego Dworu Gdańskiego. Najedzeni i rozgrzani ciepłą herbatą, wyruszyliśmy na rozmowy o ukraińskim niematerialnym dziedzictwie kulturowym.

Działaliśmy w dwóch podgrupach: jedna, żeńska, wyjechała na rozmowy do Stegny, natomiast my wyruszyliśmy do parafii w Cyganku na spotkanie z proboszczem, ks. Pawłem Potocznym. Przyznam, że po raz pierwszy miałem styczność z kapłanem, który może mieć żonę i dzieci. Ksiądz Paweł pozytywnie mnie zaskoczył. Dowiedziałem się od niego wielu budujących rzeczy na temat wiary, ludzi, parafian. Jak dla mnie jest to coś niesamowitego. Ksiądz pokazał nam wystawę haftów, która prezentowana jest do niedzieli w cerkwi. Wyszywanki są efektem przeprowadzonych niedawno warsztatów oraz niesamowitym świadectwem ciągle żywej na tych terenach kultury. Piękną rzeczą jest oglądać coś, co stworzyła ludzka ręka. Chyba najważniejsze, czego się dowiedziałem, to informacje na temat losów Ukraińców na Żuławach, których historie poruszyły mnie.

Po wizycie w Cyganku wyruszyliśmy na poszukiwania następnych respondentów. Pierwszą wskazówkę znaleźliśmy w naszym miejscu zamieszkania. Szybko udaliśmy się pod wskazany adres i przeprowadziliśmy 2 godzinny wywiad, wypytując uważnie o wszystkie  interesujące nas rzeczy. Uważam, że jak na pierwszy dzień to dobry wynik.

zulawy-wystawa-7-10-20156-mn

Wystawa w cerkwi w Cyganku, fot. P. Rypnicki

zulawy_efekty-warsztatow-haftu-krzyzykowego

Efekt warsztatów haftu krzyżykowego, fot. P. Rypnicki

zulawy_planowanie-badan-zaczelismy-dobry-obiadem-mniam-mn

Nasz grupa badawcza, fot. P. Rypnicki

Skomentuj

