Powiśle: przed nami jeszcze wiele pracy [Damian Kruk]

Nasze badania dobiegają końca. W mojej opinii projekt był naprawdę ciekawy. Nasza praca nie kończy się jednak na samych badaniach terenowych. Przed nami działania polegające na opracowaniu zebranych materiałów – przygotowaniu transkrypcji wywiadów, a potem ich analizie by na koniec napisać teksty na wybrany temat.

Wyjazd w teren  uważam za bardzo owocny. Dowiedziałem się wielu informacji na temat kultury ukraińskiej, pielęgnowania tradycji i pamięci o korzeniach własnej rodzinny. Poznałem też  ciekawe osoby, których opowieści na długo zapamiętam. W zebranych materiałach wiele kwestii powtarza się, inne są z kolei zupełnie zróżnicowane. Jednak spotkanie z każdym rozmówcą to nowa wiedza, nowa historia i indywidualne spojrzenie na kulturę ukraińską na Powiślu. Duże wrażenie zrobiły na mnie zdjęcia, wyszywanki czy inne przedmioty jakie przechowują w swoich domach Ukraińcy. Usłyszałem wiele wzruszających, ale i zabawnych historii z życia respondentów. Szczególnie cenię sobie rozmowy ze starszymi osobami, które miały bardzo dużo do powiedzenia. Słuchałem ich opowieści z wielkim zainteresowaniem. Zwróciłem uwagę na fakt, że nie zawsze najstarszemu pokoleniu zależało na przekazywaniu tradycji młodszym osobom, a jednak często to młodzież sama zaczynała interesować się kulturą i językiem ukraińskim. Wyjazd na Powiśle przybliżył mi bogatą kulturę mniejszości ukraińskiej, uzmysłowił jak wyglądało ich życie przez 1947 rokiem i tuż po nim.

1_pw_dz_4

Pani Anna prezentuje wyszywany obrus, fot. K. Dziubata

1_pw_dz_1

W cerkwi, fot. K. Dziubata

1_pw_dz_28

Fragment wyszywanego obrusu w cerkwi, fot. K. Dziubata.

1_pw_dz_31

Godło Ukrainy, fot. K. Dziubata

Skomentuj

