Żuławy: Czas na podsumowanie [Przemysław Rypnicki i Leszek Woronowicz]

Wyjazd na badania terenowe dla mnie niezwykły. Doświadczyłem na nim gościnności ze strony obcych dla mnie ludzi. To niesamowite, kiedy człowiek, który mnie nie zna, zaprasza mnie do twojego ciepłego domu i zaczynał opowiadać o swoich doświadczeniach i tradycjach, a także o życiu codziennym.

Ludzie na Żuławach nauczyli mnie otwartości na drugiego człowieka i umiejętności słuchania go. Dopełnieniem tego był krajobraz – ta wielka równina piękna w swojej prostocie: wierzby, wiele kanałów, rowów i rzek. Wyjazd na Żuławy na pewno zapamiętam na długo.

***

Tydzień badań na Żuławach to czas spędzony wyjątkowo intensywnie. Na znalezienie respondentów i przeprowadzenie wywiadów to stanowczo za mało! Tym trudniej spuentować ten czas w kilku zdaniach…

Oto kilka moich myśli tytułem podsumowania:

  • W kontaktach z ludźmi powtarzał się schemat: im nasi respondenci są starsi, tym więcej emocji budzą w nich wspomnienia, a w wypowiedzi bardziej widoczne jest poczucie doznanych krzywd.
  • Dystans znajduje się dopiero wśród osób młodych. Wielu z nich odkrywa na nowo swoją ukraińską tożsamość i pielęgnuje tradycje ukraińskie w swoich domach.Są również osoby, które proces asymilacji uznają za nieuchronny dla swojej mniejszości.
  • Z pewnością miejscem wpływającym na podtrzymywanie więzi społecznych i kultywowanie tradycji jest parafia w Cyganku.

 

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Cerkiew pw. św. Mikołaja w Cyganku, fot. A. Paprot

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Cerkiew pw. św. Mikołaja w Cyganku, fot. A. Paprot

SAM_8561.JPG

Tablica upamiętniająca ks. Bazylego Hrynyka, fot. A. Paprot

Skomentuj

